Karar'da yer alan habere göre ord Motor Company, elektrikli araçlara manuel vites deneyimi getirecek yeni bir patent başvurusunda bulundu. 2023 yılında başvurusu yapılan ve Mart 2025'te yayınlanan bu patent, elektrikli araçlarda gerçek bir şanzıman olmasa da sürücülere klasik manuel vites kullanma hissini yaşatmayı amaçlıyor.

Patent, elektrikli araçlar için özel olarak tasarlanmış bir vites kolu mekanizmasını tanımlıyor. Bu sistem, gerçek dişlileri değiştirmek yerine, içten yanmalı motorlu araçlardaki manuel şanzıman deneyimini simüle edecek. Vites kolu, zemin üzerinde yükseltilmiş bir bölümde yer alacak ve elektronik bir sisteme bağlı olacak.

Sürücü vites kolunu hareket ettirdiğinde, sistem güç aktarma organlarına sinyal göndererek vites değiştirme hissini taklit edecek. Bu deneyim, gerçek bir manuel şanzımanda olduğu gibi güç iletiminde gecikmeler de dahil olmak üzere tam bir simülasyon sunacak.

Ayrıca, Ford'un bu sistemi geri bildirimi de verecek. Vites kolunun tabanındaki küçük motorlar, vites değişimlerindeki tıkırtıları ve motor titreşimlerini taklit eden titreşimler ve direnç üretecek. Sistem, klasik H-düzenini takip edecek şekilde veya sürüş moduna bağlı olarak sıralı (Sequential Gearbox) bir şekilde çalışabilecek.

Elektrikli araçlar, pürüzsüz ve vitessiz hızlanmalarıyla tanınıyor. Ancak birçok otomobil tutkunu, manuel vites değiştirmenin verdiği sürüş zevkini özlüyor. Veya en azından bir şeyi kullanırken aldıkları geri tepkiyi. Atalarımızdan mı gelmiştir bilinmez fakat nasıl ki ata binildiğinde bindiğiniz şeyin canlı olduğunu hissediyorsanız, otomobil meraklıları da araçlarını bir metal parçası olmadığını düşünüyor ve bir tepki almak istiyor. Bu elbette ki her kullanıcı için geçerli değil.

Ford'un bu patenti, elektrikli araçları sürüş meraklıları için daha çekici hale getirmeyi amaçlayan daha geniş bir trendin parçası olacak gibi görünüyor. Sanki "Dark Horse" için biçilmiş kaftan desek yeridir.

LAMBORGHINI 2024'TE REKOR KIRDI: GELİR İLK KEZ 3 MİLYAR EURO’YU AŞTI LAMBORGHINI 2024'TE REKOR KIRDI: GELİR İLK KEZ 3 MİLYAR EURO’YU AŞTI

Bu sistem, bir elektrikli aracın daha hızlı gitmesini sağlamayacak, ancak sürüş deneyimini daha canlı ve etkileşimli hale getirebilecek. Tekerlekli bir bilgisayar kullanıyor gibi hissetmemeniz ana fikir. Sistem, özellikle içten yanmalı motorların titreşimlerini, sesini ve daha doğal hissedilen güç iletimini özleyen otomobil tutkunları için tasarlanmış.
 

Ford'un bu teknolojiyi hangi araçlarda kullanacağı henüz netlik kazanmamış olsa da, Mustang Mach-E için uygun bir aday olabileceği düşünülüyor - belki de üst düzey GT donanımının "Dark Horse" versiyonu için. Ayrıca Ford'un tamamen elektrikli bir Mustang Coupe üretmesi ve bu teknolojinin burada kullanılması da ihtimaller dahilinde.

Hyundai ve Toyota gibi diğer otomobil üreticileri de benzer teknolojiler üzerinde halihazırda çalışmış bulunuyor. Örneğin, Hyundai'nin Ioniq 5 N modeli, vites değişimlerini simüle ediyor ve bunu direksiyon arkasındaki kulakçıklar vasıtasıyla sürücüye iletiyor. Lexus bile Hyundai'dekine benzer bir sistemi yeni elektrikli Lexus RZ550e F Sport'ta kullanacak.

Ford'un bu patenti, elektrikli araçları daha heyecan verici hale getirme çabasının bir parçası olarak görülüyor. Şu an için sadece bir patent olsa da, gelecekte Ford'un elektrikli araçlarında bu tür taklitlerin bulunduğu bir sistem görmek şaşırtıcı olmayacaktır.

Bu sahtelik her açıdan Mercedes AMG S63 E PERFORMANCE'ta bulunan ve kulağa korkunç gelen yapay motor sesinden iyi olacaktır.